VULVODYNIA WŁAŚCIWA DROGA DO ZDROWIA

Gdy dokucza Ci ból w czasie stosunku i czujesz pieczenie w pochwie, cewce moczowej, na wargach sromowych. To tylko niektóre z wielu objawów odczuwanych przez pacjentki z rozpoznaną vulvodynią.

Vulvodynia leczenie – fizjoterapia (biofeedback i terapia manualna)

Klinika HB to placówka specjalistycznej rehabilitacji dna miednicy. Wykonujemy zabiegi fizjoterapeutyczne za pomocą terapii manualnej, biofeedbacku i elektrostymulacji.

Jesteśmy w stałej współpracy z doświadczonym lekarzem seksuologiem-ginekologiem specjalizującym się w terapii vulvodynii i pochwicy. Połączenie fizjoterapii i leczenia farmakologicznego ogólnego oraz miejscowego daje bardzo dobre rezultaty. Udaje się wyleczyć około 60-70% pacjentek.

Vulvodynia, dyspareunia, pochwica

Jeśli dotychczasowa diagnostyka ginekologiczna/urologiczna nie wykazała u ciebie stanu zapalnego, zakażenia grzybiczego, bakteryjnego czy zmian tkankowych to zapraszamy Cię do Kliniki HB na diagnostykę mięśni dna miednicy. Jeśli jeszcze nie odwiedziłaś lekarza to najwłaściwszą osobą aby z tymi objawami się udać jest ginekolog i seksuolog dr Tomasz Leonowicz.

Gabinet Ginekologiczny i pracowni USG

ul. Magiera 7 m. 3 01-873 Warszawa, Bielany

tel. (+48) 888 65 17 49 tel. (+48) 22 633 32 00

www.ginekologia.waw.pl

Vulvodynię, vestibulodynię i pochwicę leczymy poprzez:

• rozluźnienie mięśni dna miednicy
  • naukę świadomego rozluźniania mięśni dna miednicy
  • poprawę przewodnictwa nerwowego
  • redukcję bólu
  • poprawę cyrkulacji krwi w obrębie krocza
  • poprawę odżywienia okolic krocza – przyśpieszenie procesów regeneracyjno-naprawczych.

Metody fizjoteraputyczne w terapii vulvodynii:

• elektrostymulacja mięśni elektrodą dopochwową/doodbytniczą
  • biofeedback (wizualizacja pracy mięśni)
  • ciepłolecznictwo
  • terapia manualna mięśni dna miednicy w celu rozluźnienia zmniejszenia napięć i wrażliwości punktów bolesnych, pracujemy: technikami zewnętrznymi jak i przezpochwowo/przezodbytniczo (opcjonalnie za zgodą pacjentki)
  • elektrostymulacja nerwów miednicy i kręgosłupa
  • masaż rejonu odcinka lędźwiowego i kości krzyżowej
  • terapia behawioralno-poznawcza samodzielna i z partnerem

Więcej o vulvodynii

Vulvodynia tajemnicza choroba – spojrzenie fizjoterapeutyczne

Wulwodynia (vulvodynia) to choroba o nieznanej etiologii objawiająca się bólem w okolicach krocza, czasami są to bóle w pochwie, czasem u jej ujścia, zdarzają się również bóle warg sromowych, łechtaczki czy odbytu. Bóle mogą pojawiać się samoistnie, bądź też mogą być wywoływane poprzez dotyk.

Przyczyny powstawiania vulvodynii

W medycynie pojawia się wiele sprzecznych teorii na temat przyczyn vulvodynii. Często w parze z vulvodynią występuje pochwica, która polega na odruchowym skurczu mięśni wokół wejścia do pochwy często bolesnym, który pojawia się przy próbie stosunku lub włożenia tamponu czy innych przedmiotów do pochwy. Zwykle pochwica rozwija się wtórnie do vulvodynii jako reakcja obronna przed bólem, jednakże występuje też osobno jako jedyny problem pacjentki. Etiologia pochwicy również nie jest znana, badacze podają najczęściej przyczyny psychologiczne, jednakże z naszej praktyki i wywiadów przeprowadzanych w gabinecie tylko w niewielkim procencie znane jest jakiekolwiek podłoże psychologiczne, tak więc przyczyny poszukujemy w zaburzeniach nerwowo-mięśniowych. Leczenie polega na farmakoterapii, hormonoterapii, stosowaniu kremów oraz fizjoterapii.

Vulvodynia i pochwica z fizjoterapeutycznego punktu widzenia:

• uszkodzenia unerwienia obwodowego w miednicy (np. w wyniku wypadku, porodu, operacji, urazu)
  • uszkodzenia zakończeń nerwowych w skórze błonie śluzowej (najczęściej niewiadomego pochodzenia lub próbuje się je łączyć ze stosowaniem kremów, kosmetyków, leków)
  • dyskopatia modelująca korzeń nerwowy, rdzeń lub worek oponowy (możliwa na każdym poziomie kręgosłupa, najbardziej prawdopodobna w dolnym odcinku kręgosłupa)
  • nadmierne napięcie mięśniowe dna miednicy (wynikające z przeciążenia mięśni, ucisku na unerwienie mięśni dna miednicy (mięśni Kegla), przewlekłych chorób urologicznych (np. zakażenia ukł. moczowego, częstych badań ginekologicznych i stresu związanego z okolicami intymnymi)
  • anomalie kości krzyżowej i ogonowej ( nie anatomiczne ustawienie, urazy kości ogonowej)
  • stany lękowe
  • zaburzenia ukrwienia
  • uwięźnięcie nerwów dna miednicy
  • nowotwory miednicy, kręgosłupa, kości krzyżowej

Anomalie nerwowe i mięśniowe mogą powodować powstawanie punktów szczególnie bolesnych w mięśniach – dzieje się tak w przypadku samego przeciążenia mięśni w wyniku „braku umiejętności mięśnia” do rozluźniania lub w wyniku ucisku na nerw zaopatrujący mięsień. Pojawiają się wtedy bóle samoistne, jak również uwalniane jedynie dotykiem. Punkt bolesny w mięśniu zwykle związany jest ze stanem zapalnym, w jego obrębie pojawia się zaczerwienienie i rozrost tkanki wyczuwalny jako zgrubienie – być może jest to powodem pojawiania się narośli w pochwie( tzw. kłykcin) – jednakże jest to tylko przypuszczenie.   Przekładając to spojrzenie na inne miejsca możemy odnaleźć potencjalne odpowiedniki vulvodynii w innych częściach ciała.   Najprostszym przykładem może być przeciążenie mięśni karku przewlekłą pracą przy komputerze w niewłaściwej pozycji. Po kilku miesiącach przeciążania w mięśniach pojawiają się punkty bolesne, emitujące ból samoistny lub wywoływany dotykiem. Pojawia się też mrowienie, pieczenie promieniowanie do innych części ciała powodując bóle głowy, oczu, uszu, zębów, dłoni oraz zgrubienia na mięśniach. Również sam ucisk na nerw (np. w wyniku dyskopatii) zaopatrujący mięsień lub inne tkanki może powodować powstawanie punktów bolesnych oraz podwyższone napięcie w mięśni bez przeciążania go pracą fizyczną. Powstaje wtedy samonapędzający się mechanizm czyli ucisk na nerw powodujący nasilającą się reakcję zapalną w danej tkance, i/lub narastające napięcie mięśniowe powodujące potęgowanie się przeciążenie tkanki i w efekcie jeszcze większy ból   Aby bardziej zobrazować spojrzenie na vulvodynię od strony neurologicznej proszę przyjrzeć się rysunkowi poniżej. Przedstawia on dermatomy krocza, czyli rejony unerwiane przez dany korzeń nerwowy. Na rysunku widać, iż za każdą okolicę odpowiedzialny jest inny nerw. Symbole L1, S1, S2, S3, TH12 – są skrótami nerwów. I tak np. S4 tyczy się nerwu krzyżowego czwartego, a L1 nerwu lędźwiowego pierwszego. Jeśli dojdzie do podrażnienia któregoś z nerwów może on wywoływać ból w rejonie, który unerwia. Nie musi to być cały rejon, może to być punkt.

Kolejny rysunek przedstawia przebieg/lokalizację nerwów, które unerwiają krocze. Sacrum to kość krzyżowa, a wyżej to kręgosłup lędźwiowy – czyli dolny. Jest to widok kręgosłupa z boku.

Jak widać na rysunku, nerwy które odpowiadają za unerwienie krocza, mogą być uciskane chociażby poprzez struktury odcinka lędźwiowego kręgosłupa.   Przeprowadzając dokładny wywiad wykluczamy lub potwierdzamy ewentualny wpływ w/w przyczyn na pojawianie się bólu w okolicy krocza. Również samo badanie EMG elektrodą dopochwową, dostarcza dużo informacji na temat nerwowo-mięśniowych dysfunkcji mogących występować w dnie miednicy, które poddają się fizjoterapii. Po zbadaniu metodą EMG u około 70% pacjentek dopatrzyliśmy się zmian nerwowo-mięśniowych, i po zastosowaniu terapii w kierunku wykrytych zaburzeń u około 50% pacjentek uzyskiwaliśmy poprawę. Dzięki metodzie biofeedback EMG stosowanej w leczeniu vulvodynii możliwe jest na bieżąco monitorowanie postępów terapii.

Skuteczność*:

Średnio 50% pacjentek odczuwa znaczną poprawę komfortu życia, tylko po zabiegach fizjoterapeutycznych. Pierwsze efekty mogą pojawiać się już po 5 zabiegach, jednakże u większości osób efekty pojawiają się po 10-15 zabiegach. Efekty lecznicze połączenia fizjoterapii z i innymi metodami farmakologicznymi pozwalają wyleczyć około 40 % pacjentek całkowicie. Efekty terapeutyczne zależą od zaangażowania pacjentki w proces leczniczy. Bardzo ważna jest systematyczność zabiegów. Czas terapii to średnio 30 zabiegów u każdej z pacjentek. Na obecną chwilę brak danych na temat nawrotów u osób u których pojawiła się poprawa.

*Dane na podstawie doświadczeń własnych, powyższe dane i informacje zostały zebrane na podstawie własnych obserwacji i tyczą się grupy 78 kobiet, które zgłosiły się do Kliniki HB w związku z leczenie vulvodynii.

Zalecenia fizjoterapeutyczne do stosowania w domu dla naszych pacjentek to:

• regularny wysiłek fizyczny typu kardio (przy dłuższym wysiłku fizycznym uwalniają się endorfiny)
  • substancje, których deficyt u kobiet chorych na vestibulodynię / vulvodynię podają różne źródła
  • regularną aktywność seksualną bez drażnienia miejsc bolesnych (min.2-3 w tygodniu)
  • stosowanie ciepła na okolice krocza (poduszki elektryczne, termofory lampy sollux)
  • ćwiczenia mięśni Kegla, skupiające się na fazie rozluźniania mięśni dna miednicy
  • otwartość w rozmowach z partnerem na temat problemu
  • dieta uspokajająca

Fizjoterapia w vulvodynii i pochwicy

Przed zabiegiem każdy pacjent jest szczegółowo instruowany przez personel jak ma prawidłowo samodzielnie umieścić elektrodę, co nie wymaga rozbierania się do zabiegów i umożliwia zachowanie pełnej intymności. Decydując się na zabiegi w Klinice HB można być pewnym, że informacje o intymnych problemach nie wyjdą poza drzwi gabinetu zabiegowego.

Miła atmosfera i personel

Wystrój gabinetu i personel tworzą przyjemną atmosferę, w której bez tabu można porozmawiać o swoich intymnych problemach.