BÓL MOSTKA – TO NIE KONIECZNIE SERCE

Bóle mostka nie dają Ci normalnie funkcjonować? Zastanawiasz się co może być ich przyczyną? Chcesz wiedzieć jak się ich pozbyć? Zapraszamy do Klinika HB!

Mostek, to płaska kość lącząca z przodu obie strony klatki piersiowej. Spełnia między innymi funkcję ochronną dla znajdujących się pod nim narządów wewnętrznych takich jak: serce, płuca czy żołądek. W świetle tych informacji łatwiej zdać sobię sprawę z tego, że bóle tej okolicy, mogą być wywoływane przez wiele czynników, które nie koniecznie mają związek z samym mostkiem. Najczęściej za bóle mostka odpowiedzialne są zaburzenia układu mięśniowo-szkieletowego oraz układu pokarmowego.

Co w układzie mięśniowo-szkieletowym powoduje ból mostka?

Zapalenie chrząstek żeber jest jedną z najczęstrzych przyczyn bólu w tym obszarze. Schorzenie to objawia się dolegliwościami bólowymi po bokach mostka o zmiennym natężeniu(od łagodnych do ostrych), bólem lub dyskomortem w jednym lub wielu żebrach, który narasta przy głębokim oddychaniu, bądź kaszlu. Stan zapalny chrząstki żeber nie ma jednoznacznej przyczyny, może wynikać m.in. z urazu klatki piersiowej, napięcia mięśni w wyniku aktywności fizycznej czy choroby zwyrodnieniowej stawów.

Uraz stawu mostkowo-obojczykowego lub samego obojczyka, również może wpływać na zlokalizowanie bólu w górnej powierzchni mostka. Objawami dodatkowymi jest obrzęk w górnej części klatki piersiowej oraz okolicy objoczyka, charakterystyczne odgłosy trzaskania lub klikania przy próbie podniesienia kończyny górnej, tkliwość oraz bolesne ograniczenie ruchu.
Najbardziej bezpośrednią przyczyną bólu mostka jest jego złamanie. Ze względu na anatomiczne umiejscowienie jest włączany w wiele ruchów ciała, co w tej sytuacji skutkuje silnym bólem. Ten rodzaj złamania najczęściej spowodowany jest tępym urazem klatki piersiowej, np. uciskiem pasów bezpieczeństwa w reakcji na wypadek samochodowy, czy wynikiem zaangażowania w intensywne, kontaktowe sporty czy aktywności. Ból występuje podczas oddychania i kaszlu, dodatkowo występują trudności w oddychaniu, trzaski i zgrzyty przy unoszeniu rąk oraz opuchlizna i tkliwość w obrębie mostka.
Nadwyrężenie mięśni lub przepuklina w obrębie klatki piersiowej może rzutować ból do mostka. Najczęściej w tym obszarze występuje przepuklina rozworu przełykowego. Sytuacja ma miejsce, gdy żołądek przesuwa się nad przeponą do jamy klatki piersiowej. Typowymi objawami dla tego schorzenia są: zgaga, częste odbijanie, trudności w przełykaniu, poczucie ciężkości po jedzeniu, wymiotowanie krwią czy ciemna barwa stolca.

Ból mostka- problem nie tylko układu ruchu?

Często dolegliwości z układu trawiennego mogą dawać objawy odczuwane jako ból mostka. Najczęściej dotyczy to przypadłości przełyku, żołądka czy jelit. Objawy zgagi czy refluksu po posiłku są najczęstrzymi żołądkowo-jelitowymi przyczynami bólu mostka.
Zdarza się również, że bóle mostka są spowodowane dolegliwościami z układu oddechowego. Wśród takich schorzeń można wymienić zapalenie opłucnej, oskrzeli czy płuc. Wszystkie te scorzenia oprócz bólu, niosą za sobą wiele objawów dodatkowych, jak chociażby silny kaszel, trudności w oddychaniu czy gorączka.
Czasem ból mostka jest spowodowany atakiem paniki, czyli sytuacją nagłego poczucia strachu, niepokoju, które pojawia się bez wyraźnego powodu. Często jest objawem stresu lub zaburzeń zdrowia psychicznego, takich jak depresja czy uogólnione zaburzenia lękowe. Charakteryzuje się m.in. poczuciem silnego niepokoju, trudnościami z oddychaniem, skurczami żołądka czy bólem w klatce piersiowej.
Bóle mostka czasami są wynikiem ataku serca. Należy jednak pamiętać, że taki stan rzadko przydarza się osobom poniżej 40 roku życia, które cieszą się dobrym zdrowiem. Bardziej narażone są na tą przypadłość osoby, które przekroczyły 40 rok życia oraz są obciążone chorobą serca. Atak serca jest stanem zagrażającym życiu, dlatego po rozpoznaniu objawów należy niezwłocznie udać się do lekarza.

Do tych objawów należą:

• ból na środku, bądź po lewej stronie klatki piersiowej,
  • ból lub dyskomfort w górnej części ciała(ręce, ramiona, szczęka)
  • zawroty głowy lub oszołomienie
  • trudności w oddychaniu,
  • potliwość,nudności

Leczenie w Klinika HB

Nasi fizjoterapeuci na podstawie wnikliwego wywiadu oraz badania zaproponują Ci zindywiualizowaną terapię, która w pierwszej kolejności ma na celu pozbycie się dolegliwości bólowych. W dalszej perspektywie, ma za zadanie zapobiec powstawaniu podobnych dolegliwości w przyszłości. Terapia w naszej placówce skoncentowana jest na człowieku, nie na jednostce chorobowej, dlatego możesz mieć pewność, że zajmiemy się Tobą holistycznnie, skupiając się na źródłach dolegliwości, a nie tylko ich objawach. Stosujemy szeroką gamę technik terapeutycznycznych m.in. terapię manualną, terapię punktów spustowych, masaż leczniczy czy fizykoterapię. Zapraszamy do Klinika HB!